A belépési formális kritériumok
teljesítése (árfolyam stabilitás, infláció, fiskális-, kamatkritériumok)
fontos az unió és a csatlakozni kívánó tag szempontjából is. Viszont a
csatlakozni kívánó tag szempontjából az igazán meghatározó a sikeres uniós
szerepléshez a tényleges gazdasági kritériumok teljesítése, úgymint nyitott
áru-, tőkepiac, diverzifikált termelés. Magyarország a formális
kritériumokat tekintve az utolsó helyen áll, ezzel szemben a tényleges kritériumokat
tekintve jól áll. Magyarországnak az uniós tagsághoz vezető út nehezebb
lesz, tekintve a kiinduló állapotot. Tényleges kritériumokat tekintve,
határozott gazdaságpolitikai irány, konvergencia pálya mellett viszont
vélhetően jobban fog teljesíteni az uniós csatlakozás után, mint a többi
csatlakozásra váró közép-európai és balti állam.
A csatlakozásra váró államok
eltérő kiinduló feltételekkel és makrogazdasági kondíciókkal rendelkeznek,
amelyet nagyrészt az eltérő fiskális politika és az országok valuta
tanácsai által kialakított árfolyamrendszer eredményezett. Szlovénia
kiegyensúlyozott fiskális, monetáris politikájának, szerencsés történelmi
helyzetének köszönhetően 2010-ben nagy valószínűséggel be is vezeti az
eurót. Szlovákia, Litvánia, Észtország és Lettország 2007/2008-ra tervezi a
belépést az euró övezetbe. A balti államok a 2007/2008-as csatlakozási
forgatókönyvet nagyobb eséllyel teljesíthetik tekintve hosszú éveken
keresztül folytatott rögzített árfolyam politikájukat, fiskális/monetáris fegyelmüket,
hacsak nem következik be inflációs malőr. Csehország nem szeretné elsietni
a belépést, inkább 2011/12-ben gondolkozna el a belépésen, megőrizve addig
monetáris függetlenségét. Lengyelország szeretne az euró zónába belépni, de
nem tud dátumot mondani.
A többi csatlakozásra váró
tagállam csatlakozási esélyének elemzése után rátért a magyarországi
forgatókönyv esélyeinek latolgatására. Magyarországnak a monetáris unióhoz
vezető út nehezebb lesz, de az utat teljesítve várhatóan jobban fog
szerepelni, tekintve korábban említett erősségeit (gyors növekedés, magas
termelékenység – magas és növekvő piaci részesedés euró övezeti
kereskedelemben - üzleti ciklus erőteljes harmonizáltsága az
euró-övezettel). Ezen tényezőket tekintve Magyarország olyan pályát futhat
be a csatlakozás után az euró-zónában, mint mondjuk Spanyolország az
elmúlt 10 évben.
|
|
Sokkal kevesebb esélye van a görögországi, vagy a
portugál forgatókönyv megismétlődésének. Három nagyobb problémával kell
szembenézni hazánknak. Ezek közül a legnagyobb, hogy Magyarországon a prudens
fiskális politikának még a gondolata is hiányzik a gazdaságpolitikából.
Ennek következménye, hogy magas az ikerdeficit, és az államháztartásban
egymástól függetlenül, de egymásra épülve különböző problémák halmozódtak
fel. Le kell építeni a 7-8%-os államháztartási hiányt, és meg kell oldani
számos strukturális problémát. Az államháztartás hiányának nagyságán kívül
annak finanszírozási módja is külső sokkoknak teheti ki a gazdaságot.
További probléma, hogy az állam rátelepszik a gazdaságra, az újraelosztás
mértéke Magyarországon 2005-ben meghaladta a GDP 50 %-át. Az
államháztartási egyensúly és államadósság kritériumában Magyarország
sereghajtó, és az államháztartási egyensúly valós helyzete ennél is
rosszabb. A hosszúlejáratú kamatok alakulására is inkább jellemző a
divergencia, mint a konvergencia, és a forint árfolyam stabilitása is
megtört az utóbbi időben Magyarországon.
Igazából nem egy paraméterre, a
csatlakozás időpontjára kell koncentrálni a politikának, gazdaságpolitikának.
Ennél lényegesen összetettebb a rendszer, amit modellezni kell. Az időpont
csúszása alternatív költséget okoz, mivel később tud érvényesülni számos
korábban említett erősségünk. Szlovákia, Szlovénia korábbi belépése is
jelenthet többlet belépési költséget egy esetleges későbbi csatlakozásnál.
Ezeket az elmaradt nyereségeket, esetleges feltételezett többlet
költségeket kell összevetni a csatlakozás rövid távú költségeivel.
|
|
|