Az elhangzott
előadásról röviden:
|
|
Somogyi Zoltán, a Political Capital igazgatója
előadásának elején a közvélemény-kutatások nehézségeiről, érdekességeiről,
valamint tanulságairól szólt. Leszögezte, hogy a felmérésekből igen nehéz a
választások kimenetelére következtetni, hiszen az olyan mintha egy
futballmérkőzés hetvenedik percében, döntetlen állásnál kellene megjósolni
a végeredményt.
|
A kutatások ugyanakkor sokat elárulnak a választókról.
Így például megfigyelhető, hogy az emberek a politikusokról a legtöbb
információt a médiából szerzik, egyre erőteljesebb a személyiség szerepe,
és egyre nagyobb figyelem összpontosul a miniszterelnök-jelöltek
személyére, mind a kampányban, mind pedig a kormányzás során. A politika
tehát alapvetően megváltozott: a választó felületesen követi a politikai
történéseket, nem böngészi a pártprogramokat, gyakran még legismertebb
szlogeneket és politikai üzeneteket sem képes a megfelelő pártokhoz kötni.
A választók többsége már nem érdekeinek mérlegelése, vagy társadalmi
helyzete alapján dönti el, hogy melyik pártra adja szavazatát, hanem
sokszor inkább azt választja, akit szimpatikusnak tart. A politikusok
iránti rokonszenvet pedig nem politikai tényezők döntik el. Minden
korábbinál jobban felértékelődött a politikusok kinézete, beszédmódja,
családi háttere, magánélete, míg a program, a korábbi tényleges politika
csak ezeken keresztül jut el a választókhoz. Ezek a jellegzetességek a
2006-os választások közeledtével Magyarországon is láthatóak. Erre
vezethető vissza a két nagy politikai erőt vezető személyiség, Orbán Viktor
és Gyurcsány Ferenc meghatározó szerepe.
A Gyurcsány-kormány egy évéről szólva az elemző
kifejtette, hogy ez az időszak három szakaszra volt osztható. Gyurcsány
Ferenc megjelenésével az MSZP és a kormány „lendületet" kapott, de
ismertségét és népszerűségét kezdetben még csak személyesen miniszterelnök
tudta növelni. Az MSZP azonban esélyt kapott, kibővült a mozgástere, mert
igyekezett megszabadulni a Medgyessy-kormány népszerűtlen hagyatékától.
Ezt a fellendülést szakította meg a kettős
népszavazás, amely politikailag ugyan sikeresnek tekinthető a koalíció
szempontjából, de megtörte azt az ívet, amely Gyurcsány megjelenésével
rajzolódott ki. Következésképpen új politikát kellett hirdetni.
|
|
|
Erre szolgált a 2005 tavaszán elindult 100 lépés
program, amely központi elemévé vált a Gyurcsány-kormánynak. A harmadik
szakaszban ugyanakkor volt egy negatív pont - az államfőválasztás - amely
azt mutatta, hogy Gyurcsány Ferenc és az MSZP között nem volt teljes
összhang, a pártot még mindig nem tartotta teljesen kezében a
miniszterelnök.
|
Az államfő-választás után azonban Gyurcsány Ferenc
mégis megerősödött a párton belül is. Miniszterelnöki tevékenységének
megítélése javult: a 2005 őszére így népszerűségét tekintve az MSZP egyre
inkább felzárkózott a Fidesz mellé.
Összességében a négy éves kormányzati ciklusban
ellentétes irányú folyamatok voltak megfigyelhetők a Fideszben és az
MSZP-ben. A stabil, központi szerepű első ember mögé 2002 óta a Fidesz komoly
szervezetet épített ki. Az MSZP viszont - melyet sokáig úgy ismertük, mint
ami a Fideszénél jobb szervezettel rendelkezik - Gyurcsány Ferenc
megjelenésével erős első embere tett szert.
Végül arról is szó esett, hogy a jelenlegi
kampánynak sajátossága, hogy a választási küzdelem két szintre bomlott:
külön verseng egymással az MSZP és a Fidesz, és ebbe a versenybe csak
alkalmanként tud beleszólni az SZDSZ és az MDF. A két kisebbik parlamenti
párt azonban ennek ellenére nem tekinthető esélytelennek a bejutásra.
Somogyi Zoltán hozzátette: egy esetleges kétpártrendszer valódi hungaricum
lenne, hiszen ilyen modell nem létezik az Európai Unión belül. Ugyanakkor,
ha 2006-ban mégis csupán két párt jutna a parlamentbe, akkor sem biztos,
hogy tartósan kétpárti marad a rendszer.
|
Az MBAAkadémia
szervezői köszönetet mondanak minden meghívott vendégnek, aki megtisztelte
jelenlétével az előadást.
|
a klubesemény
támogatói, partnerei
|
|
|